Komplexní služby v oboru dopravního inženýrství

Aktualizace TP 188 pro výpočet kapacity turbo-okružních křižovatek

Ministerstvo dopravy ČR v červnu 2024 schválilo Dodatek č. 1 TP 188.

Ministerstvo dopravy ČR v červnu 2024 schválilo Dodatek č. 1 TP 188, kterým se aktualizuje metodika pro výpočet kapacity okružních křižovatek. Nová metodika je výstupem výzkumného projektu KATUROK, který jsme řešili ve spolupráci s ČVUT Praha, Fakultou stavební a byl financován Technologickou agenturou ČR. Bližší informace o projektu naleznete na stránce výzkumného projektu.

Pro turbo-okružní křižovatky je do TP 188 nově začleněn druhý výpočet, který stanovuje kapacitu pro každý pruh na vjezdu samostatně. Nová metodika nabízí doporučené dělení intenzit dopravy do jednotlivých pruhů na vjezdu a při průjezdu křižovatkou. Dále je upravena metodika pro stanovení kapacity dvoupruhového výjezdu. Nová metodika zpřesňuje kapacitní posouzení turbo-okružních křižovatek a současně mírně zvyšuje jejich teoretickou kapacitu oproti původní metodice. Výsledky výpočtů by měly více odpovídat realitě.

Pro jednopruhové okružní křižovatky, miniokružní křižovatky a dvoupruhové okružní křižovatky se soustřednými jízdními pruhy na okruhu je zachována metodika výpočtu kapacity vjezdu v původní podobě.

Připravujeme aktualizaci programu EDIP-OK, která výše uvedené změny zohlední. Předpokládané spuštění nové verze programu je září 2024.